Tipptriatleet: Aastatepikkuse töö päevaga kokku varisemine on hoop, millest on raske taastuda

(Mikk) Raido Luuk on Eesti paremikku kuuluv triatleet, kes on enda toetuseks valinud King of Spadesi lisandid. Küsisin väga karismaatiliselt ning tohutu sihikindlusega sportlaselt, kuidas näeb välja meeletute mahtudega treenija sisemaailm – milliseid ohvreid peab tooma oma unistuste poole liikumiseks.

Ühtlasi räägib Raido, kuidas hoolimata rängast õnnetusest leidis ta vaimujõudu triatloniga jätkata ning miks ta eelistab just King of Spadesi tooted.

Raido, kuidas sa triatloni juurde jõudsid?

Triatlon köitis mind sel hetkel, kui nägin tuhandeid inimesi võistlemas sellisel distantsil nagu Ironman. See koosneb 3,86 km pikkusest ujumisdistantsist, 180,25 km rattasõidust ning täismaratonist. Selline eneseületamine inspireeris mind sedavõrd, et soovisin ka ennast proovile panna.

Mis su eesmärk spordis on?

Minu eesmärk on jõuda Hawaii Ironmanile, mis on sel alal maailmameistrivõistlusteks.

Mida selleks tegema pead?

Puhttehniliselt tähendab see edukat esinemist kvalifikatsioonivõistlustel, kus Hawaii pääsmeid jagatakse. Selle pragmaatika taga peitub tegelikult aga tohutu töö. Ironmani täispikk distants on väga populaarne ja prestiižne ning konkurents meeletu. Kusjuures iga aastaga tuleb arvestatavaid tegijaid aina juurde. Nii ongi tulemust tegema minnes halastamatult spartalik treeningrežiim täiesti möödapääsmatu.

Millised on su senised suuremad saavutused triatlonis?

Kindlasti tooksin välja enda esimese täispika Ironmani läbimist 2016. aastal ajaga 9 tundi ja 12 minutit. Kuna juba esimesel katsel sai maagiline 10 tunni piir üsna veenvalt alistatud, oli mul selge, et see on minu ala. Lisaks olen tulnud Eesti esimesel poolpikal Ironmanil oma vanuseklassis II kohale, kvalifitseerudes sellega ka poolpika Ironmani MM-le. Seal ma kahjuks aga osaleda ei saanud. Samasuguse MM pääsme võitsin ka teisel Otepää poolpikal Ironmanil, kuid selleks hetkeks olin aru saanud, et minu tõeline väljund on täispikk distants ning loobusin pääsmest.

Mis on triatloni juures sinu meelest kõige raskem?

Minu esimene treener ütles kuldsed sõnad: „täispika Ironmani edukas läbimine sõltub 90% vaimsest ettevalmistusest ning 10% füüsilisest.“ Sisuliselt kõik, kes on endale eesmärgiks võtnud Ironman läbi teha, on selleks füüsiliselt suutelised. Inimese keha on väga sitke ning piisavalt pika aja jooksul suudab Ironmani läbida ka üsna tagasihoidliku füüsilise ettevalmistuse pealt.

Vaim on aga see, mis esimesena alla annab – algajatel lõppeb see katkestamisega, võistlussportlastel aga enda füüsilise potentsiaali mittetäieliku realiseerimisega. Nii sõltubki tulemus suuresti sellest, kuidas suuta kontrollida tohutuid valuaistinguid, moraali järsku langemist ja destruktiivseid mõtteid ning enda ressurssidesse võimalikult sügavale kaevuda.

Kõik tundus minevat ülesmäge, kuni tuli suur vigastus...

2018. aasta alguses, 13 jaanuaril oli mul Austraalias treenides võrdlemisi õnnetu kukkumine, kus grupis sõites tõusis eessõitev rattur aero-asendist püsti ning tuuletakistus muutis nii järsult ta hoogu, et mul ei olnud võimalik kokkupõrget vältida.

Kukkumine oli arvestatava kiiruse pealt ning tulemuseks üsna ränk rangluumurd koos märkimisväärsete vigastustega õlale, küünarnukile ning põlvedele. Kuigi taastumine sellest oli pikk ja vaevaline, siis palju suurem oli hoop psüühikale.

Kuigi rattapukil olin juba nädala möödudes peale operatsiooni, siis esimesed tõsisemad rattatreeningud sain teha alles kolme kuu möödudes. Panin tähele, et pool-alateadlikult hoidsin kaasratturitega võrdlemisi pikka vahet. Kindlustunne rattasadulas puudus, hirm suuremate, enam kui 40-kilomeetriste tunnikiiruste ees oli reaalne. On ütlematagi selge, et läbi selliste hirmude tulemussporti teha ei saa ning nende deemonite alistamine on olnud pikk protsess.

Kas sul oli peale õnnetust ka loobumismõtteid?

Loobumismõtteid ei olnud, küll aga oli vaimselt keeruline treeninguid sooritada – justkui motivatsioon oleks täiesti kadunud. Enne kukkumist olin ma väga heas vormis ning minu unistus - Hawaii-pääse – tundus olevat sisuliselt vaid vormistamise küsimus. Peale kukkumist pidin põimõtteliselt uuesti nullist alustama ning kõik seni tehtu tundus olevat tühja läinud. Kui näed oma aastatepikkusi ponnistusi ühe päevaga kokku varisemas, on see ränkraske hoop, millest taastuda.

Kust ammutasid siiski vaimujõudu jätkamiseks?

Kunagi olin oma unistuse ja eesmärgid spordis paberile kirja pannud. Ühel hetkel vanu treeningpäevikuid ja kaustu sirvides vaatas see lause mulle mustvalgel vastu ning mõistsin – see on asi, mida ma ihkan kogu hingest ning ma ei andestaks endale iial, kui selle püüdmise katki jätaksin.

Miks King of Spades?

Olles õnnetusejärgsest vaimsest mõõnast üle saanud, soovisin viia oma treeningud ning taastumise täiesti uuele tasemele. King of Spadesi lisandid Flagship ja Tournament sobisid selleks suurepäraselt. Flagship tõstab nii vaimset kui füüsilist stressitaluvust, mida triatleedil on hädasti vaja nii võistlustel kui sageli äärmiselt rutiinse elu- ja trennirežiimiga toime tulemiseks.

Tournamenti segu loomsest ja taimsest valgust aitab lihastel peale pingutust paremini taastuda ning just tänu valgusegule ei põhjusta see kõhuvaevusi, mis puhta vadakuvalguga on kerged tekkima. Loomulikult meeldib mulle ka selle sees olev ternespiim, mis ei luba tekkida lekkiva soole sündroomil – üsna tavalisel probleemil ülikõrgete koormustega harjutajate seas.

Kui sa saaksid anda õpetussõnu viis aastat nooremale Raidole, siis mida sa ütleksid?

„Kiirusta aeglaselt!“ Ma olen oma tegemistes maksimalist ning liiga tihti on juhtunud seda, et treeneri ette kirjutatud 5-tunnise treeningsessiooni asemel teen 5 ja pool tundi. Kui näed, kuidas vorm paraneb, on meeletu soov veel rohkem teha ja end realiseerida. Olen kindel, et sellise üliagaruse tõttu olen pigem arengut tagasi hoidnud.

Eriti kujundlikult tuleb see välja võistlustel, kus treener on ette kirjutanud kas südamelöögisageduse või vattide arvu...kui neid distantsi jooksul ületama hakata, on enda „kinni tõmbamine“ peaaegu kindel.

Veid vähemspetsiifilise soovitusena ütleksin nooremale „minale“, et oma unistuste ja eesmärkide poole liikudes proovi näha ka suuremat pilti ning enda tegevust laiemas ruumis mõtestada. Kui olla keskendunud ainult mõõdetavatele tulemustele, on tagasilöökide ilmnedes kerge motivatsiooni kaotada. Kui sa aga tead, miks sa sellise tee oled valinud ning oskad end defineerida ka väljaspool numbritega mõõdetavaid tulemusi, aitab selline lähenemine rasked situatsioonid palju paremini üle elada.

Kuidas su argipäev võistluseelsel perioodil välja näeb?

Enamasti treenin ma siis kaks korda päevas, seitse päeva nädalas. Minu puhkepäev on selline, kus teen vaid kerge tunnise jooksu või massaaži. Päevad on võrdlemisi rutiinsed, mis saavutusspordi puhul on möödapääsmatu. Ärkan kell 5 hommikul ning peale sööki asun treeninguks ettevalmistusi tegema. Päevas teen tavaliselt kaks triatloni ala kolmest ning varieerin treeningfaase – vastupidavus versus kiirus. Kuna korralik vastupidavustreening vältab kolm tundi ja enam, siis ega triatleedil peale kaht trenni ning söömist-taastumist aega millekski muuks eriti ei jää.

Eesti talved veedan aga juba mitu aastat Austraalias, kus ilm treeninguid soosib. Varsti peale selle loo ilmumist olengi juba kängurumaale lendamas, et anda oma vormile viimane lihv ning oma unistus viimaks ometi teoks teha.

Raido kasutab enda optimaalseks toetuseks nii King of Spades Flagshipi kui Tournamenti. Vaata, kuidas need tooted saavad ka Sind oma eesmärkidele ja unistustele lähemale aidata, vajutades SIIA.

King of Spadesi uudiskiri ilmub kaks korda kuus.
Meiega õpid uut nii tervisest kui King of Spadesist.
Sinu e-maile ei jagata kolmandate osapooltega.

Me ei jaga kunagi Sinu e-maili aadressi ega muud isiklikku infot kolmandate osapooltega ilma Sinu selge nõusolekuta. Tutvu kasutustingimustega.

Heida pilk ka meie teistele postitustele

Rahu ja vaikust, palun! (ja kuidas see jõudlust parandab)

Rahu ja vaikust, palun! (ja kuidas see jõudlust parandab)

Üks  olulisemaid  investeeringuid  iseendasse  on  igas  kuus  võtta  paar  tundi  täielikku  rahu  ja  vaikust,  kuid  mitte  närvide  puhkamiseks,  nagu  sa  ehk  arvad.
[...]
Taastu eelmisest õhtust kui härrasmees

Taastu eelmisest õhtust kui härrasmees

Nagu sa võibolla tead, siis põhimõtteliselt kõik meelemürgid löövad meie jõudlusesse mõlke. Ja mida vanemaks me saame, seda selgemini tunneme me...
[...]
Järgmisele reisile oma jõusaal kaasa!

Järgmisele reisile oma jõusaal kaasa!

Mikk näitab seekordses videos, kuidas sa saad täisfunktsionaalse jõusaali kohvri nurka mahutada ja sellega väga tõsise trenni mugavalt oma hotellitoas ära teha.
[...]
Võitle kui härrasmees! Profipoksija Rain Karlson näitab põhilisi kaitse- ja ründevõtteid poksis.

Võitle kui härrasmees! Profipoksija Rain Karlson näitab põhilisi kaitse- ja ründevõtteid poksis.

Härrasmeheliku elustiili juurde käib paratamatult ka oskus enda eest seista ja ennast kaitsta ka siis, kui asjad tuliseks lähevad.
[...]
Saa võitu pidevalt närivast ärevustundest

Saa võitu pidevalt närivast ärevustundest

Suure saavutusvajadusega ja kõrgeid eesmärke seadva mehena tead kindlasti seda päevast päeva sees närivat ärevustunnet, mis ühest küljest küll hoiab meid tegusana, kuid teisalt on kohutavalt väsitav ning lõpuks ka eesmärkidele vastu töötav.
[...]
Kuidas King of Spades on tehtud

Kuidas King of Spades on tehtud

Selleks, et mõista, kuidas King of Spadesi toodetakse, tahame avada Sulle meie tehase virtuaalväravad ning kutsuda Sind ringkäigule meie tehasesse.
[...]
Kolm mehelikku, stiilset ja tervislikku kingiideed sõbrapäevaks

Kolm mehelikku, stiilset ja tervislikku kingiideed sõbrapäevaks

Otsides sõbrapäeva lähenedes kingiideid kõige olulisemale mehele enda elus, olgu selleks isa, vend, elukaaslane, äripartner või suisa sina ise...
[...]
Kuidas lahustada oma negatiivne emotsioon vaid hetkega

Kuidas lahustada oma negatiivne emotsioon vaid hetkega

Selles videos tahan ma rääkida sellest, kuidas kiiresti üle saada meie sees tihti tekkivast jõuetust vihast. 
[...]
Sulge

Ostukorv on tühi

Jätka ostmist